PROGRAMMA

We invited artists who inspired us and we’d like you to enjoy your day the most.

TOSCA NITERINK & ANITA JANSSEN
"De poncho must go on : een loop/wandeltocht door Zuid Korea"

Tosca Niterink (columnist NRC, schrijfster en actrice) & Anita Janssen (fotograaf en documentaire maakster) bezochten het bijzondere land ZUID KOREA met haar verfijnde keuken. Ze maakten een wandeling van 300 kilometer over de Jeju Ole trail Spectaculaire kustlijnen, lava tubes, de duikende zeevrouwen en natuurlijk de vele honderden musea want in Korea krijg je subsidie als je een museum opent, dus je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een thema museum. Het teddy beren museum, chocolade museum, automobiel huis, en met als klap op de vuurpijl het penis park.

Zaterdag en zondag om een uur op het podium in de grote zaal

Alphons Wertwijn

Alphons Wertwijn (1957) begon in 1982 met tablaspelen. Hij ontmoette in hetzelfde jaar zijn eerste leraar, de befaamde tabla maestro Latif Ahmed Khan, die in Amsterdam een tabla-solo speelde. Dit concert maakte grote indruk op hem, waarop hij bij deze meester zeven jaar lang master classes volgde in Nederland en India. In 1992 behaalde hij op de tabla als eerste een conservatoriumdiploma bij de afdeling wereldmuziek van het Rotterdams Conservatorium. Vervolgens heeft hij nog twee jaar in India verder gestudeerd in de Indiase “Guru Shysha” traditie, bij de tablameester Ustad Faiyaz Khan. Alphons is soefi en speelt veel op soefibijeenkomsten.

Sinan Arat

Sinan Arat bespeelt de Perzische ney (reedflute) en zingt. Hij is geboren in Erzincan (Turkije) en studeerde ney aan het Klassieke Ottomaanse conservatorium in Izmir. Hij studeerde vervolgens af aan Codarts Rotterdam, bij de legendarische Indiase fluitist Pandit Hariprasad Chaurasia en ney-meester Kudsi Erguner. Al sinds zijn eerste ontmoeting met de mystieke ney heeft hij het instrument gebruikt in Anatolische volksmuziek, Ottomaanse en Indiase klassieke muziek en allerlei experimentele vormen. Hij beschouwt zijn muziek als een onzichtbare adembrug die voor de luisteraar een wereld van liefde en pure schoonheid ontsluit.

Pablo della Maggiora

Pablo della Maggiora (1968) is geboren in Argentinië. Al op jonge leeftijd wordt hij aangetrokken door kunst. Hij begint met tekenen en schilderen geïnspireerd door zijn moeder, een beeldhouwster, maar kiest uiteindelijk, gedreven door zijn broer die musicus is, op 15-jarige leeftijd voor de muziek.

Joop Koopman

Joop Koopman komt uit de klassieke hoek en speelt nog altijd veel Bach, maar is steeds meer gaan improviseren. Een jarenlange tablastudie leverde materiaal en inspiratie voor een zowel percussieve als romantische stijl met een sterke motorische drive. Hij laat zich meestal leiden door de inspiratie van het moment, zowel in zijn solospel als in combinatie met allerlei andere muzikanten.

Teame Asmeron

Teame Asmeron uit Eritrea is 33 jaar en kwam in 2015 naar Nederland. Hij speelt op de Eritrese kraar, een soort Afrikaanse lier die zowel in moderne als traditionele muziek wordt gebruikt. Eritrese muziek onderscheidt zich door heel eigen ritmes en trance-achtige herhaling.

Hernàn Ruiz

Hernàn Ruiz werd geboren in Parana, in de Argentijnse province Entre Rios, een gebied met een enorme traditie van volksmuziek. Hij begon gitaar te spelen op negenjarige leeftijd, luisterend naar volkszangers op de radio. In 1973 won hij een belangrijke prijs, die de weg opende naar vele podia en festivals elders in het land. In 1977 vestigde hij zich in Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië, waar hij samenwerkte met tal van beroemdheden, vooral op tangogebied. In de jaren ‘80 volgde hij compositielessen bij Laura Baade. Sinds 1995 woont Hernán in Amsterdam. Hij leidt het tangokwartet Los Taitas, maar speelt ook jazz, Braziliaanse muziek en fusies van verschillende muziekstijlen. Zijn muziek is altijd warm, gepassioneerd en melancholiek.

Tilo Baumheier

Tilo Baumheier heeft in Duitsland, Oostenrijk, Engeland en Nederland jazz en klassiek dwarsfluit gestudeerd. Hij is componist en improvisator, spelend in verschillende kleine bezettingen met de meest uiteenlopende muzikanten. In februari verschijnt bij het Newyorkse label Cadence zijn cd met Burton Greene, met wie hij onlangs nog optrad in het Bimhuis. Hij organiseert jazz- huiskamerconcerten op de ark Lila in Weesp.

Naast de klassieke dwarsfluit bespeelt Tilo allerhande andere fluiten, veelal zelfgemaakt. Verder heeft hij een behandeling ontwikkeld voor muzikanten met podiumangst of de wens om vrijer en authentieker te spelen, en zo tijdens een optreden dieper in contact blijven met je/de creatieve bron.

Zaterdag 5 januari, Grote zaal

11.30
Alphons Wertwijn & Joop Koopman
Tabla & Piano

12.30
Teame Asmeron solo
Hij bespeelt de Eritrese krar ook wel Afrikaanse Lier genoemd.

13.00
Tosca Niterink & Anita Janssen
"De poncho must go on" een filmische impressie van een loop/wandeltocht door Zuid Korea

14.00
Alphons Wertwijn & Pablo della Maggiore
Tabla & bijzondere Zuid-Amerikaanse snaarinsrumenten en fluit.

15.00
Tilo Baumheier & Joop Koopman
Piano en Klassieke Fluit.

16.00
Herman Ruiz
Argentijnse gitaarmuziek met vele invloeden

17.30
Sinan Arat
Perzische Ney (Reedflute)
The ney represents the human as the symbol of "absolute."

Zondag 6 januari, Grote zaal

11.00
Joop Koopman solo
Piano

12.00
Alphons Wertwijn & Pablo della Maggiore
Tabla & bijzondere Zuid-Amerikaanse snaarinsrumenten en fluit.

13.00
Tosca Niterink & Anita Janssen
"De poncho must go on" een filmische impressie van een loop/wandeltocht door Zuid Korea

14.30
Herman Ruiz
Argentijnse gitaarmuziek met vele invloeden

15.30
Joop koopman & Tilo Bauman
Piano en klassieke fluit

16.30
Pablo della Maggiore solo
Pablo bespeelt de 'Goni' :The n’goni is a melodic instrument of Peul origin, used by this ethnic group in the Nioro du Sahel circle since antiquity. Originally made with a single string, it was used by shepherds for entertainment as they journeyed with their herds.

17.15
Sinan Arat
Perzische Ney (Reedflute)
The ney represents the human as the symbol of "absolute."

Useful links for participants